Полезна информация



Как да си изберем климатик?

Ето няколко стъпки, които биха могли да Ви бъдат от полза в процеса на избиране на климатик.

1. Избор на тип климатик

Сплит системите климатици се състоят от минимум две тела - външно тяло (поставено от външната страна на сградата) и вътрешно тяло. Сплит системите, от своя страна, се делят на конвенционални и инверторни. Конвенционалните имат едно вътрешно и едно външно тяло. Те имат по-малко предимства от инверторите, защото стигат до определена температура (- 8 градуса), след което изключват. За разлика от тях инверторните достигат до - 15 градуса, намаляват оборотите, но не изключват, а преминават към stand-by режим. Друго много голямо предимство на инверторите е, че те са с 30-40% по-икономични. Причината се състои в тяхната структура: те притежават две или повече външни тела, което им осигурява допълнителна мощност. Въпреки че инверторите са по-скъпи от конвенционалните климатици те на практика възвръщат цената си в дългосрочен план.

В зависимост от разположението си в помещението климатиците могат да се класифицират на колонни, касетъчни, таванно-подови, канални, стенни и прозоречни. За непромишлени цели са предпочитани най-вече климатиците от прозоречен тип. Те биха могли да се монтират на прозореца или стената. Компактни са, но и по-шумни от останалите видове поради компресора в самия уред. Поради големите си размери и много голяма мощност, колонните климатици са неприложими в домашна обстановка, но са идеалното решение за големи помещения като цехове, магазини, фабрики, складове и др. Касетъчният климатик също е подходящ за магазини (най-често за хранителни стоки) - монтира се на окачен таван. За магазини и големи къщи е приемлив и подово-таванният тип климатик, който тежи обаче 90-100 кг. Уредът се монтира на окачен таван или под прозорец, като по този начин е възможно да замести радиатора.

Ако се колебаете какъв точно тип климатик да изберете, свържете се с нашите специалисти, които ще отговорят на всички Ваши въпроси.

2. Квадратура на помещението

От важно значение е за колко голямо помещение предвиждате да закупите климатик. Различните модели климатици притежават различна мощност и съответно са подходящи за отопление и климатизация на различни по вид квадратури. Мощността на климатика обикновено се закодира в наименованието на самия модел - така например Fujitsu модел ASYA 24LG е от инверторен тип, а 24 е кодировка за мощността му (24 000 BTU). От данните от таблицата виждаме, че е подходящ за по-големи помещения от 60-65кв.м.

Конвенционален
Инвертор
Мощност (BTU)
Квадратура (кв.м)
Мощност (BTU)
Квадратура (кв.м)
9000
До 15кв.м
9000
12-18кв.м
12000
До 25кв.м
12000
22-30кв.м
18000
До 35кв.м
14000
20-30кв.м
25000
До 50кв.м
18000
40-45кв.м
-
-
24000
60-65кв.м

Посочената таблица не е подходяща за климатици от тип колонен, касетъчен и канален.

3. COP параметър

COP=coefficient of performance или коефициент на енергийна ефективност при отопление (коефициент на трансформация). Този коефициент важи за климатиците, когато са в режим на отопление. Коефициентът при съвременните климатици трябва да е поне 3, а за наистина енергийно ефективните достига 5. Колкото по-висок COP има климатикът, толкова по-малка консумация на енергия изисква - т.е. толкова по-малко разходи за ток и по-малко вреди за околната среда. Висок коефициент COP имат, например, климатиците от клас А на марките Fujitsu, Mitsubishi, Daikin. Разбираемо и цените им са над 1500лв.. За да се стимулира закупуването на енергийно-ефективни климатици от домакинствата, влиза в сила Програмата за енергйна ефективност (REECL), чрез която може да си спестите 20% от цената на климатика. За повече подробности прочете от ТУК.

4. Цена

Цената неминуемо е един от водещите фактори при избор на климатик. Имайте в предвид обаче, че по-евтиният климатик има ниска икономичност, често пъти е по-шумен и има по-голяма склонност към дефекти.

Какъвто и да е изборът Ви на климатик, не пренебрегвайте съветите на специалистите в бранша, изисквайте от тях по-подробна информация за модела климатик, който сте на крачка да закупите.

Техническа поддръжка на климатика

Климатикът е уред за дългогодишна употреба, поради това трябва да се използва и поддържа по правилен начин.

  1. Климатикът трябва да е избран правилно - мощността му (BTU) трябва да е съобразена с големината, изложението и изолацията на помещението в което ще бъде експлоатиран.
  2. Въздушният филтър и топлообменниците на вътрешното и външното тяло трябва да се почистват редовно от замърсявания. Ако са замърсени топлообменните повърхности, това намалява ефективността на климатика и е предпоставка за влошаване на работата му. Почиствайте климатика само със суха, мека кърпа. Никога не използвайте вода за тази цел – това може да предизвика късо съединение. Никога не почиствайте климатика с бензин, разредители за боя, химически вещества, препарати за полиране - тези препарати може да повредят или издраскат корпуса на климатика.
  3. В режим на охлаждане е препоръчително да изключвате климатика, когато спите.
  4. Почиствайте въздушния филтър редовно (поне два пъти месечно). Почистете го с топла вода и го изсушете. Никога нe огъвайте филтъра. Не го сушете на огън. След почистване, трябва отново да поставите филтъра на мястото му. Климатикът не трябва да работи без въздушен филтър.
  5. Ако няма да използвате климатика за дълъг период от време, трябва да го изключите от електрическото захранване.
  6.  Профилактика на климатика трябва да се извършва задължително от сервизен специалист всяка година.

Нагоре

Характеристики на климатика

  1. Йонизация - йонизацията има полезно действие, тъй като чрез нея се постига освежаване на въздуха, намалява се праха, ускорява се асимилацията на витамини, подобряват се рефлексите и се увеличава способността за концентриране на вниманието.
  2. КПД - коефициент на полезно действие или с други думи колко кубически метра на час въздух се обработва през климатика. Колкото по-добро КПД, толкова по-добре.
  3. Здраве - малцина са онези, които купувайки си климатик, са запознати с "модерните" болести, причинени от бацилите и бактериите, които се развиват в климатиците. Освен това, ако не се спазва правилото за не по-голяма температурна разлика от 6-7 градуса вън/вътре, то има голяма вероятност и за настинка.
  4. Филтри - поддръжката на климатика се изразява главно в смяна на филтри. Филтрите при сравнително постоянна работа на повечето климатици се сменят веднъж на 3 месеца. Това при условие, че не е много прашно и не се пуши. Редовната смяна на филтри помага и за намаляване на риска от болести, причинени от климатика. Различните фирми предлагат различни филтри. Някои например са много финни и анти-алергични, други пък са по-скъпи - карбонни за еднократна употреба и един комплект от тях струва около 65 лв.
  5. Шум - всичко под 35db би било приемливо за слуха. Но трябва да се има в предвид, че някои евтини модели климатици, а и някои дори и по-скъпи, може да са доста тихи, но в даден момент се обезскрежават и издават твърде висок шум тип тракане, който дори може да Ви събуди.
  6. BTU - единица за енергия. 1000 BTU/h е приблизително 293 W. На някои места се пише в джаула (J). Най-разпространените климатици почват от 9000 BTU. Един климатик от 9000 BTU е достатъчен за охлаждането на едно помещение от да речем 15 квадрата. Правилото тук е климатикът да превъзхожда с до 20-30% от възможностите му за оптимално охлаждане на съответното помещение, защото така по този начин той се натоварва по-малко и съответно животът му се увеличава. Не бива да се закупува климатик, който ще работи постоянно на 100% и няма да може да насмогва с охлаждането, защото така рискувате той да изгори. Изложението също е от голямо значение. Ако по цял ден грее слънце, то за тази стая се замисли за по-силен климатик.
  7. Енергиен разход - винаги имайте едно на ум, че спецификациите, които са дадени от почти всички производители, са малко занижени от реалните. Най-ниски разходи имат климатиците от клас А.
  8. Марка и производство - почти всички климатици, които се внасят в България, се произвеждат в Китай - Midea, Haier, General, Samsung, Panasonic, Okai. Няма българско производство. Климатици, които се произвеждат в Япония, може да са Toshiba,General (Electric), Fujitsu, Hitachi. Fujitsu се водят климатици с едни от най-добрите компресори на пазара. Каквато и марка да изберете, по-добре се насочете към специализирана фирма за продажба и монтаж на климатици и избягвайте промоции в хипер/техно-маркети. В специализираните магазини, търговците предлагат изпитани във времето марки и по-качествен сервиз и поддръжка.
  9. Цена и клас - евтиното излиза скъпо. Инвестицията в по-скъп климатик от клас А е по-правилната, защото този клас климатици изразходват по-малко количество ток и на практика възвръщат вложените пари. По-евтините климатици също така имат навика да получават повече дефекти и по-рано. За съжаление добрите климатици струват и доста пари. Добри модели за лятото и малки помещения може да намерите между 750 и 1100 лева. Наистина добрите климатици почват от 1200 на горе. Отделно имайте предвид, че се заплаща и монтаж, който може да стигне до 350 лв.
  10. Какво е BTU/EER/COP?
    Повечето климатици са с капацитет, измерен в Британски Топлинни Единици (BTU). Това е количеството топлина, необходимо за да се повиши температурата в един pound (0.45 kg) вода с един градус по Фаренхайт (0.56 градуса Целзий).
    Коефициентът COP - коефициент на енергийна ефективност при отопление (вижте по-горе).

С EER (energy efficiency rating – коефициент на енергийна ефективност) се означава ефективността на климатика в режим на охлаждане. Може да се пресметне по два начина. При първия начин отдадената мощност в BTU се разделя на консумираната електрическа мощност във ватове. Така за климатик с мощност 12 000 BTU, който консумира 1200 вата, EER=10. Втория начин, който е по разпространен в Европа и България, е подобен на начина за изчисляване на COP: отдадената мощност измерена във ватове се разделя на мощността консумирана от мрежата.

Колкото EER и COP е по-голям, толкова климатикът е по-икономичен.

 
Всички права запазени © 2013- Климатици Варна Онлайн магазин за Климатици
Разработка и реализация GroupLZ.bg